Sunday, February 6, 2011

Miniature

Apa maksud miniature ni? Kalau bahasa melayunya miniatur hehehe. Apa yang aku faham mengenai miniature ni ialah sesuatu benda aka model atau membuat replika sesuatu benda aka model itu menjadi saiz yang lebih kecil daripada bentuk asal.

Kebiasaannya benda ia disebut pra-model aka miniature hehehe. Biasanya kita akan jumpa benda² pra-model ni di shopping² complex atau pun di pameran perumahan yang mana mereka akan menunjukkan miniature kawasan perumahan yang menjadi model kepada kawasan perumahan yang asal.

But dalam konsep photography pula biasanya kita akan membuat minature ni daripada hasil tangkapan kita tak kiralah pemandangan, orang, bangunan ataupun apa saja untuk dihasilkan sebagai miniature ini. Untuk mendapatkan hasil miniture ini kita harus ada lens yang d panggil "tilt-shift" kalau model canon harga mencecah RM4k jua hehehe. Tapi memandangkan aku merasakan benda tu bukan keperluan buat aku so aku sendiri pun x beli lens tersebut, tetapi aku membuat gambar miniature aku menggunakan photoshop saja. Nak cakap hasil yang keluar dari lens khas untuk membuat miniature dan hasil dari photoshop ni aku pun x tau macam mana nak bezakan sebab aku x pernah menggunakan lens tersebut... cukuplah sekadar google kan saja memadailah untuk pengetahuan aku.

Here some my collection pix yang aku buatkan menjadi miniature... dis week aku x ada outing sebab CNY dan hari pun hujan saja hehehe... enjoy da pix..

Road - Miniature
Star City

People - Miniature
Google Map

Street - Miniature
Street

Airport - Miniature
Departure

Aku akan berkongsi lagi d masa akan datang.. thanks..

5 comments:

  1. nice... thx 4 da info bro... maybe mo try jgk edit miniature ni...

    ReplyDelete
  2. Simply awesome and nicely done...apa crita di sebalik kepala tomato tu? haha really cute one (^_^)

    ReplyDelete
  3. Namron : aku dengar Canon EOS 60D boleh edit miniature ni dari kamera itu sendiri. Pergh luarbiasa kamera sekarang ni hahaha.

    Liza : Thanks. Teda apa cerita d sana hahaha

    ReplyDelete
  4. yup... dah lama target tu mo main video... tp lum cukup uang tuk beley utk upgrade bodi... huhuhu...

    p/s: aku pun wondering pasal kepala tomato tu bro... hehehe...

    ReplyDelete
  5. klu kena cara, mmang syok tengok kena edit miniature ni.

    eh....kesiannn bro sorang yg kena tenyeh kepala ngan tomato tu. Buka la sikit hehe.

    ReplyDelete