Sunday, December 13, 2009

Surecore - Night Outdoor Portrait

Pergh macam beh aku rasa menembak portrait pada waktu malam. And this is my 1st time menembak portrait waktu malam... and da talent is my brother hahaha... aku rasa dia balik Sabah untuk minta tangkap gamba portrait saja ni hahaha... tengok kawan kawen macam alasan saja tu... apa tidak.. time ambek dia, terus cakap nak minta tembak portrait... pergh... gila gaban semangat dia....

This photo shot season start 1.20 am hahaha gila gaban... waktu lepas tengok wayang terus kami mulakan acara menembak... here da pix yang dapat di ambek sebelum talent aku mau balik tido sebab da lewat malam/pagi... enjoy da pix..

Surecore
Surecore aka my brother in da house

Surecore
aku sengaja bubuh gel kat speedlight aku untuk hasilkan warna macam ni

Surecore
I like dis pix so much.

Dats all.. sebab hari da lewat malam/pagi hehehe.. but nanti aku nak try buat outing untuk portrait time malam pula hehehe... bro ko memang BEH !!! hahaha

Thursday, December 10, 2009

The Best Perspective Of: INSECT

OMG finally aku menang pertandingan kategori INSECT hehehe... Ni yang buat gian tembak macro balik hehehe.

Untitled-1

Here the pix from my flickr...

Trithemis kirbyi

Thursday, December 3, 2009

Dunia Infrared

Isolation - Infrared

Aku rasa sudah seminggu aku x update blog aku ni... bukan apa.. last week teda outing sebab aku pergi berubat... jadi teda la buat outing hehehe...

So here i wanna share apa yang di panggil Infrared Photography (IR Photography).. mengikut pemahaman aku la...

Kenapa di panggil IR photography? sebabnya mudah saja... mata kanta kita dan kamera yang tidak menggunakan filter IR tidak dapat melihat/merakam riadiasi cahaya infra-merah (un-visible light) yang dihasilkan pada bacaan gelombang spectrum dalam skala nanometre (nm) yang mana 1 nm = 1 juta meter. Oleh itu dari kanta mata/kamera yg tidak menggunakan filter IR, hanya dapat melihat warna violet iaitu 400nm hingga kepada warna merah yang kecil iaitu 650nm.

Macam tentera dan movie movie kita lihat di kaca tv/pawagam.. yang mana mereka mengesan orang di sebalik dinding tu.. ia di panggil Infrared-Thermography (tomography) yang mana suhu melebihi ( Zero Kelvin) akan radiate heat dan heat tersebut dalam bentuk spectrum yang tidak dapat di lihat oleh mata kasar atau pon kamera biasa.

Tetapi IR Photograpy pula di panggil Infrared-Radiation yang mempunyai gelombang spectrum 700-1200nm, iaitu warna merah yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Spectrum gelombang warna ini akan dapat di rakam menggunakan filter IR dan akan menghasilkan kesan warna luar biasa pada gambar yang dirakam. Salah satunya contoh gambar di atas hehehe.....

*sekiranya ada salah info harap dibetulkan