Sunday, August 16, 2009

Mahua Waterfall - Tambunan

Dis week kami outing di Mahua waterfall yang terletak di Tambunan. Erti kata lain no portrait for dis week.

Aku da tak sabar nak shot macro ni bila outing di hutan ni, sekali tengok, susah jua aku jumpa insect² @ bug² di sana.. "aku ku chi wa........" huhuhu... but i wanna share the Mahua waterfall punya landscape ketika kami berada di sana....

On da way pergi ke destinasi yang di tuju. Kesegaran udara dan kedinginan suasana amat dirasai di kawasan ini. Semua laju bangat jalan, ni mesti kes x sabar nak sampai ke air terjun tu.
Dalam gamba ni si Dinah la paling depan dan paling laju jalan, dan aku rasa dia jua yang paling x sabar nak sampai ke tempat air terjun tu. Sebab dari last week dia asik cerita pasal air terjun saja, jadi bila da sampai tempat ni memang turbo terus jalan dia hahaha.


"Berhati-hati jalan licin", memang licin jua tangga ni, sudahlah licin batang kayu (tangga) tu pun kecik saja, so kalau terlicin memang kompom termasuk terus kaki tu di cela-cela anak tangga tu. So baik pakai selipar ASADI seperti iklan yang aku selalu dengar di radio, yg mana selipar ni x licin walaupun berjalan di tempat yang licin hehehe.. apa pon aku x tau betul ka tidak iklan tu sebab aku x ada selipar tu dan time ni aku pakai kasut jua. So kasut aku memang x licin la walau berjalan di mana pon (kasut 6.0) hehehe jadi tiada penyesalan dan keraguan walaupun dimana jua berada hahaha....

Laluan selamat (Safe crossing) muatan hanya untuk 15 orang untuk sekali jalan, itu la arahan yang tertera di gamba tersebut.

Sebenarnya tujuan jambatan tu dibina sebab ada 2 jalan untuk ke airterjun tu, satu ikut jalan kiri (jalan x selamat) dan satu lagi ikut jalan kanan (jalan selamat) iaitu yang melalui jambatan ni la.

Apa pon kalau kita was² kita digalakkan menggunakan jalan kanan kalau kita bertemu dua pembahagi jalan iaitu kiri/kanan. Itula petua yang diperingatkan oleh aku sewaktu tika dulu. Tapi time ni, diorang semua ikut jalan kiri so terpaksa la diorang meredah batu² kecil dan aliran airterjuan yang sejuk dan bersih, nasib di sini tiada pacat kalau tidak kompom ada orang shuffle lagi di batu hahaha.

"Di larang menangkap ikan di kawasan ini." So sepa² yang ada niat mau menangkap ikut tu lupakan saja, tapi kepada kaki pancing boleh la memancing ikan di sini (aku sebenarnya confius sama ada betul ka signboard perkataan "tangkap" tu ada ka dia merujuk kepada pancing jua?).

Jadi erti kata lain sebelum anda memancing di kawasan ini baik anda bertanya kepada kaunter pertanyaan sebelum masuk ke kawasan airterjun ini. Agar segala masalah salah faham dapat diatasi.

And finally lets we see behind da scenes pengambaran di Mahua Waterfall-Tambunan. (Canid shoot time hehehe...)

Maya & Liza. Angle ala² komando.. pergh ganeh-ganeh..

Nooren menyiapkan senjatanya hahaha... focus tu x ingat.

Memang photog of da day la ko Dinah.

So dis is da Air Terjun Mahua- Tambunan.

Kepada Maya, Nooren, Dinah & Liza thanks untuk outing kali ni. Korang memang BEH!!!

4 comments:

  1. oh ikut jalan kanan kah petua dia? hehehe baru aku tahu. thanx a lot.

    ReplyDelete
  2. Peaceful place.....
    1st time tersungkur jatuh time outing kekeke
    i'll be back Mahua... hehe

    ReplyDelete
  3. aku lagi "ku chi wa" sbb nda dpt join korang pi outting d mahua... huhuhu... pi iskul d UMS la bro...

    ReplyDelete
  4. Nooren : itula petua yang aku kena ajar hehehe

    Liza : rugi aku x nampak ko tersungkur kalau tidak memang aku tembak ko tersungkur tu hehehe.

    Norman : x apa ba utamakan pelajaran

    ReplyDelete