Monday, April 20, 2009

Erti Kehidupan

Apa sebenarnya erti kehidupan? bagiku ianya sesuatu yang sukar untuk ditafsirkan, tidak pernah ada kesudahan tiap waktu dan saat ada saja pembaharuan yang datang tanpa kita undang dan sedari akan kewujudannya. Baikkah aku? Jahatkah aku? hanya kita saja yang tahu akan diri kita, orang diluar sana bermain seperti silang-kata untuk mencari jawapan yang pasti, siapakah diri kita. Kita insan yang bernyawa memainkan peranan dalam sandiwara dunia. Pabila masalah datang menduga kepada keimanan insan yang bergelar manusia, adakah tabah... ataupun terus hanyut oleh arus dunia fana.

Teringat aku pada buku-buku ataupun penulisan-penulisan yang pernah ku baca mengenai sebuah sajak yang berbunyi

"tiadalah kematian itu melainkan hanyalah perpindahan dari kampung yang fana menuju ke kampung kekal abadi"

Memahami akan hakikat inilah, Rasullah SAW telah berpesan kepada kita seperti yang diceritakan oleh Abdullah bin Umar r.a :

"Rasulullah SAW telah memegang bahuku seraya bersabda - hiduplah kamu di dunia ini seolah-olah kamu perantau atau seorang musafir lalu."

Ibn Umar juga pernah berkata :

"apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu waktunya pagi dan pabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu waktunya petang. ambillah peluang kesihatannmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu." (Riwayat Al-Bukhari).

No comments:

Post a Comment